Selma Lagerlöf

Igår kväll såg jag delar av avsnittet TV sände om Selma Lagerlöfs liv. Tyvärr var det inget innehåll i avsnittet som fångade mitt intresse 100%. Jag strök och förflyttade mig en hel del i hemmet så jag kan inte ge någon helhetsbild. Mitt intryck var att det enbart handlade om hennes trevande försök i kärlekslivet. Men så enkelt är inte någons liv. Jag ville se mer av henne som författare med blandning av hennes övriga liv. Det är trots allt hennes författarskap som gjort henne känd.

 

Jag har dock ingenting emot att se en tv-serie där lesbisk kärlek visas, tvärtom. Det är en del i Selmas liv och det kan man inte bortse ifrån. Men hon stod för så mycket mer.

 

Att det blir en del korta inlägg nu beror på att jag vill kolla om jag länkar på rätt sätt så att mina länkar visas där jag önskar. Hittills har de inte gjort det! Försöker igen... och igen... och igen...

 


Kommentarer
Postat av: Rex

Jag har sett Selmas del 1och min besvikelse är stor. TV-pjäsen hade mera av en maskerad än en skildring av tiden Selma. Och som vanligt i dagens filindustrin sexualiseras allt. Svenska skådedespelare med en kroppspråk oct ett språk hörande till "jämställdhets moderna Sverige 2008" ombandlade det hela till en pinsamt maskerad med en otroligt manförakt. med massor av pekpinnar mm

2008-12-27 @ 15:37:45
Postat av: Pyret

Kul att läsa din kommentar, du tillför nya tankar. Jag är mycket för jämställdhet, vi har fortfarande inte uppnått det. Det visar lönestatistik med all tydlighet. I slutet på 1800-talet och början på 1900-talet då Selma levde var det säkert betydligt sämre med jämställdhet än vad det är idag. Inte ens tanken fanns då, misstänker jag.

2008-12-27 @ 18:54:30
URL: http://bloggpyret.blogg.se/
Postat av: woopsidaisy

Jag tror inte att vi ska haka upp oss för mycket på den där bilden av en präktig grå gumma (så som hon ser ut på tjugan) som många av oss har av Selma ända sedan barndomen. Att hon var en fantastisk författarinna vet vi redan. Att sekelskiftet var överlusat med excentriska konstnärer med ett ganska fritt och opretentiöst kärleksliv som inte hindrades av några äktenskapliga bojor, får vi en liten hint om här. Att sen se gamla präktiga selma mitt i den här kärleksröran, blir ju såklart lite chockerande...

2008-12-29 @ 11:45:56
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback